Többet töltjük elektromos autóinkat a nyilvános töltőoszlopokon, mint korábban. Ez derül ki a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) adataiból. Nyilvános elektromos töltőberendezést Magyarország területén a MEKH által kiadott engedély birtokában lehet üzemeltetni.
Az idei első negyedévben csaknem 130 százalékos növekedést datált a hivatal a nyilvános töltőoszlopokon történő töltéseket illetően az elektromos autós társadalom részéről, mint 2021 első negyedévében. Nemcsak többet használjuk, hanem a számuk is megnövekedett, méghozzá 29 százalékkal az előző évhez képest.
Az első negyedéves adatok szerint összesen 3832 csatlakozó áll a töltést igénybe vevők rendelkezésére 1918 darab nyilvános, engedélyköteles töltőoszlopokon. Tette nyilvánossá a keddi közleményében a MEKH.
Megye szinten mindenhol emelkedett a töltőoszlopok száma az előző év azonos időszakához képest. Például Békés megyében 83,3 százalékkal, Hajdú-Bihar megyében 52,1 százalékkal, Pest megyében 46,7 százalékkal, azaz 78 darabbal üzemel több töltő, mint egy évvel ezelőtt. Budapesten növekedett meg a legjobban a töltőhelyek száma, összesen 95 új oszlopot helyeztek üzembe. Győr-Moson-Sopron megyében pedig 32 új töltő várja az ide/itt autózókat.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/48/o_toltoberendezesek_szama_20220914135424.jpg

forrás: mekh.hu


Szükséges is a töltőpontok növelése, mivel csaknem 60 százalékkal nőtt az előző évhez képest a zöld rendszámmal közlekedő autók száma. Hozta nyilvánosságra az erre vonatkozó adatokat a Belügyminisztérium. Összesen 47 859 zöld rendszámos autót tartanak nyilván, melyből 24 795 tisztán elektromos.
Minden bizonnyal az egyre több elektromos áramot használó autó és az egyre növekvő számú töltőállomásoknak köszönhetően a töltések száma, illetve a töltésre fordított energia is jelentősen megemelkedett az előző évhez képest. 2021 azonos időszakához képest az idei év első negyedévében 130 százalékkal több 4207 MWh áramot töltöttek a villanyautót használók járműveikbe a nyilvános töltőoszlopokon. De az előző negyedévben is 11,6 százalékos emelkedést realizáltak. A töltések száma 159 041-ről 375 625-re nőtt egy év alatt.
Területileg Komárom-Esztergom megyében megnégyszereződött a felhasznált villamos energia, melyet autókba töltöttek az itt nyilvános töltőállomást használók. De több mint háromszorosára nőtt Tolna, Zala, Veszprém, Vas és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében is. Győr-Moson-Sopron, Nógrád és Jász-Nagykun-Szolnok megyében növekedett a legkisebb arányban, de növekedett ezeken a területeken is.
Az energiamennyiség 61,8 százalékát Budapesten és Pest megyében használták fel nyilvános töltőállomásokon. A többi megye részaránya egyenként kevesebb, mint 5 százalék.
A háztartásokban töltésre fordított számadatok nem szerepelnek a közleményben.

Érdekes adat lehet, ha megvizsgáljuk a változásokat a töltőberendezésekhez tartozó csatlakozók típusának szemszögéből. A legmagasabb darabszámot 2022. I. negyedévében a Type2 csatlakozók képviselik 2942 csatlakozóval. CCS2 és CHAdeMO csatlakozóból 485 és 343 darab van az országban. Ahogy korábban említettük 1918 töltőberendezésen összesen 3832 töltőcsatlakozó van. (A töltőcsatlakozók típusairól korábbi cikkünkből tájékozódhat.)

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/48/o_toltocsati_20220914135811.jpg

forrás: mekh.hu

Egyenáramú töltőcsatlakozóval megye szinten 2022. I. negyedévének végén leginkább Csongrád-Csanád (36,3%), Zala (31,1%) és Vas (30,8%) megye van ellátva. A további megyékben (beleértve Budapestet) az egyenáramú töltők aránya 20 százalék alatt van.

A azonban csatlakozótípusok teljesítménye szerint nézzük az adatokat, akkor már más az arány, hiszen itt már az egyenáramú töltők adják a csatlakozási teljesítmény 56 százalékát szemben a csatlakozók darabszámával. (23%) Az egyenáramú csatlakozók teljesítménye a 2019 végén nőtt nagyot a Tesla supercharger töltőinek megjelenésével.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/48/o_csatl_toltestelj_20220914135916.jpg

forrás: mekh.hu

 

A töltési energia változása

Az AC energia esetéb kis mértékben (0,5%) csökkent, azonban DC energia esetében továbbra is jelentősen (22,8%) nőtt. Ez a növekedés nagyobb, mint a töltőberendezések, illetve az egyenáramú töltőcsatlakozók emelkedésének száma. Tehát egyenlőre nagyobb az igény, mint a rendelkezésre álló lehetőség a töltésre.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/48/o_toltesi_energia_20220914140123.jpg

forrás: mekh.hu

 

Elektromos autóink Elektromos BlueCarok

fb_logo kövess minket Facebookon

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/23/o_yt_logo_rgb_light_20211113074432.jpg kövesd csatornánkat