Az XPeng kínai elektromos autókat gyártó vállalat elkészítette S4 elnevezésű töltőjét, mely az ezredik a telepített töltői közül és nem kisebb apropóból jelentették be nagy média vízhanggal: Az S4 egy általuk superchargernek mondott töltőberendezés, mely 480 kW töltési teljesítmény leadására képes.

200 km 5 perc alatt

A futurisztikus megjelenés mögött komoly technika és technológia rejlik. Az S4 nagy teljesítményű töltés fogadására képes villanyautóba 5 perc töltéssel plusz 200 kilométert képes táplálni, ami valljuk be - ha a technika elterjed és elérhető lesz az átlagos felhasználók körében -, már használhatóvá teszik az elektromos autókat a hosszabb utazások zökkenőmentes teljesítésére.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/46/o_s4-supercharger-illuszt_20220822112513.jpg

Az ilyen komoly teljesítményhez megfelelő minőségű és kialakítású elemekre van szükség. Ekkora teljesítmény járműbe juttatásához számolni kell bizonyos tényezőkkel. A kábel melegszik, azt szigetelni kell, annak súlya van, hosszútávon bírni a használatból, önsúlyából eredő igénybevételt, az időjárás szélsőségeit stb. Mindezt úgy, hogy nemcsak a helyi birkózó válogatott tudja majd használni. A töltőkábel folyadékhűtést kapott, mely a csatlakozóval együtt 36%-al könnyebb lett az előző szériához képest. Ezzel a megoldással a női sofőrök is könnyebben csatlakoztathatják majd járművüket a töltőállomáshoz. Az eszköz plug & charge rendszerrel működik. Nincs szükség sem applikációra, sem kártyára a töltés megkezdéséhez. Egyszerűen csatlakoztatni kell és már indul a töltés.

Ezek „csak” részletek. Ám fontos részletek Azonban az igazi nagy durranás maga a töltési teljesítmény.

Az erődemonstráció egy G9 prototípus segítségével történt, melynek mind a töltőcsatlakozása, mind pedig a 800 voltos rendszere képes fogadni a magas töltési teljesítményt.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/46/o_s4-charger_20220822113435.jpg

A bemutató megkezdésekor az autó 55 km megtételére elegendő energiával rendelkezett az akkumulátorában. A töltés 300 kW teljesítmény felett kezdődött, majd körülbelül egy perc elteltével már meghaladta a 400 kW-ot, ami 600 A körüli áramerősséget igényelt.
Ahogy nőtt az akkumulátor töltöttsége, úgy emelkedett a feszültsége is, de a superchargerben is volt még bőven tartalék, hogy növelni tudja az áramerősséget. 440 kW csúcsteljesítményt ért el a töltés 700 V-os feszültség mellett. Ezekkel a számokkal már érthető a megfelelő hűtés kiépítése töltés idejére. 3,5 perc elteltével már 200 km megtételére lett volna képes a G9 és 15 percet kért még az akku 90%-os töltöttségi szintjének eléréséhez.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/46/o_s4-toltes_kozben_20220822113921.jpg

A bemutató 5 percig tartott, amikor is az S4 210 kilométert préselt a meglévő 55 kilométer hatótáv mellé az autóba, így összesen 265 km megtételére volt képes a G9.

Azt azonban jegyezzük itt meg, hogy az Európában használt WLTP szabványhoz képest 15-20%-os eltéréssel kell számolnunk. A kínai tesztciklus ennyivel megengedőbb.

A bemutató sikeréhez persze az is hozzátartozik, hogy a megfelelő járművet kellett töltőre csatlakoztatni. Érdemes megjegyezni, hogy az S4 supercharger nagyobb teljesítményű, mint a nálunk használt legerősebb Ionity oszlopok, a G9 pedig gyorsabban tölthető, mint a Teslák, vagy a Porsche Taycan.

További nagyszabású tervek

Az XPeng kutatásai szerint az átlagos kínai villanyautós hetente 300 kilométert tesz meg, és köztük a 90%-uk nagyvárosban vagy azok aglomerációiban lakik. Nekik a hibrid autók már nem megfelelők, mivel az elektromosan megtehető hatótáv kevésnek bizonyul, magasak a szervizköltségek és benzint is kell a tankba töltögetni.
Ezidáig a kínai nagyvárosokban és főbb közlekedési útvonalai mellett (Hong Kong, Macaó, Peking, Sanghaj) 799 villámtöltőt és 201 célállomás töltőt telepített a cég. Az ügyfelek pedig több, mint 3 milliószor töltöttek a villámtöltőkön és az applikációjuk segítségével 470 ezer alkalommal foglaltak le előre töltési időpontot.
A bemutatott S4 töltőt még idén a 10 legnagyobb városban fognak telepíteni és terveik szerint 2023-ra az összes nagyobb autópálya le lesz vele fedve.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/46/o_xpeng_fast_charging_network_20220822111656.jpg

A közeljövőt illetően - 2025-ig - további 2000db villámtöltőt szándékoznak üzembe helyezni.

Nagy számok, nagyra-törő tervekkel. Kína fejleszt, telepít, épít. Nem kérdés számukra és nyilvánvalóvá teszik a világ számára is, hogy a jövő egyértelműen az elektromos járműveké.

 

Elektromos autóink Elektromos BlueCarok

fb_logo kövess minket Facebookon

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/23/o_yt_logo_rgb_light_20211113074432.jpg kövesd csatornánkat