A holland startup cég mindenesetre elkészítette a Lightyear One nevű prototípusát a saját napeleméről tölthető autónak, majd a sikeres teszteléseket követően Lightyear 0 néven pedig ennek sorozatgyártását, melyekből az első megrendelt darabokat már novemberben kiszállítják.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/41/o_lightyear-one-prototype_20220613153654.jpg /sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/41/o_lightyear-0-solar_20220613154433.jpg

A bemutatott autó egy négyajtós családi sedan, mely egy 60 kWh-s akkumulátort kapott, melynek feltöltéséről egy 5 négyzetméter területű napelem gondoskodik. A gyártó elmondása alapján, ideális fényviszonyok mellett napi 70 km megtételét teszi lehetővé önmagában a rendszer, anélkül, hogy az akkumulátort tölteni kellene. Természetesen az akksi hálózatról is tölthető, akár gyorstöltővel is. Amennyiben hálózatról töltjük fel a rendszert, akkor egy teljes feltöltéssel a gyári adatok szerint 560 km megtételére képes 110 km/h tempó mellett. Ha kicsit kíméletesebben használjuk, kihozható belőle 625 km hatótáv is.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/41/o_lightyear-0-sedan_20220613153647.jpg

Az autó tervezői mindent a hatékonyság növeléséhez használtak fel, így nem éppen száguldásra termett a jármű. Elektromos hajtása ellenére 0-100 km/hogy-ra 10 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége pedig 160 km/h.

Azért, hogy a mindössze 60 kWh-s akkucsomagból a lehető legtöbb megtehető kilométert préseljék ki, szélcsatornában tervezték, hogy a légellenállása is minél hatékonyabbá tegye. A légellenállási együtthatója 0,19, mely sokaknak talán semmit sem mond, de összehasonlítva a Mercedes EQS-el, még ennél a modellnél is jobb. A gördülési ellenállás minimalizálását, pedig a Bridgestone speciális abroncsai által érték el.

Az autó belső kialakításában is teljesen modern. Számos eleme újrahasznosított műanyagból, szénszálas anyagok és vegán bőr felhasználásával készül. A modern technika is megtalálható,  úgy mint az alapfelszereltség esetén is beépített érintőképernyős nyomás-érzékeny infotainment.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/41/o_lightyear-0_interior_20220613153611.jpg /sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/41/o_lightyear-0_interior-1_20220613154252.jpg /sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/41/o_lightyear-0_interior-2_20220613154259.jpg

Tehermentesített töltőhálózat

2030-ra közel 84 millió villanyautó fog közlekedni Európa útjain, melyeket töltőhálózat - noha folyamatosan fejlődik és bővül - nehezen fog tudni kiszolgálni. Erre jelenthet komoly perspektívát a napelemes elektromos autó. Az eddigi trend a nagyobb egy feltöltéssel megtehető távolság megvalosítására a nagyobb akkumulátorok fejlesztése és a töltőhálózatok bővítése volt. Ezzel a fejlesztéssel egy más alternatíva nyílhat meg a gyártók, fejlesztők előtt. A Lightyear 0 nagyobb hatótávot kínál kisebb akkumulátorral így csökken a jármű súlya is.

Elképesztő paraméterek

A gyártó egy érdekes számítással érzékelteti a hatótáv - töltési arányt. Noha családi sedanról beszélünk, mégis egy városi - esetleg agglomerációs - közlekedést feltételez, mikor úgy számol, hogy ha napi 35 km megtételét vesszük alapul, akkor még olyan országokban is, ahol kevesebb a szikrázó napsütés is elegendő az autót csupán kéthavonta elektromos hálózatról tölteni. Viszont ahol kifejezetten sok a napsütés, ott akár hét hónapig is autózhatunk egyetlen feltöltéssel.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/41/o_lightyear-0-hajtas_20220613154807.jpg

Árazás

Ahogy minden rosszban van valami jó, így ebbe a jóba szorult némi “rossz”. Ez pedig az autó árában mutatkozik meg. Első körben 964 darabot gyártanak, mely szériából 250 000 dollárért lehet a mienk egy Lightyear 0. Jelenleg ez közel 100 millió forintot jelent.
A cég beharangozott egy olcsóbb változatot is, amennyiben az első széria hozza a tőle várt sikert. Ebben a felállásban 2025-től hozzájuthatunk kb 30 000 euroér, ami mai árfolyamon kb 12 millió forint.

Kézenfekvő megoldásként váratott magára a természetünk erőforrásait kihasználó közvetlen töltés kifejlesztése a járműveink meghajtásához. Olyan érzés kerít magába, mintha életre kelne a mozi. Amit eddig a vásznakon popkornt majszolva láttunk, most sorra kerülnek le a gyártósorokról. Ezt a mozit viszont nem csak a Lightyear 0 tervezői látták, hiszen más gyártók is próbálkoznak a közvetlen napenergia használatával a villanyautó töltését, hajtását illetően. Például az Aptera és a Squad is. A nagyobb gyártók közül pedig a Fiskernek a Hyundainak és a Magyarországon ősztől rendelhető Toyotának (bZ4X) is van már olyan modellje, mely napelemes tetővel is rendelhető. A Mercedesnek is van prototípusa napelemes tetővel, de várhatóan más gyártók is hamarosan előrukkolnak ilyen fejlesztésekkel.

Azonban kétségtelenül igaz, hogy a mérföldkövet ebben a témában a hollandok tették le a Lightyear 0-val, de ezt megelőzően is hozzájuk kapcsolódik az a napelemek létjogosultságára felhívó túra, amikor is Hollandiából 3000 km-en át Spanyolországig mentek az Eindhoveni egyetemisták saját fejlesztésű napelemes lakóautójukkal.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/41/o_solar-team-eindhoven_20220613155317.jpg

A Green-Car által forgalmazott Bollorék ugyan 560 km megtételére nem képesek egyetlen feltöltéssel, sem a hónapokig tartó autózásra szintén egyetlen feltöltéssel, de az áruk sem ennyire scifibe illő. Elérhető áron kínál tetemes spórolást azoknak, akik az elektromos autózás mellett tették le voksaikat.

 

Elektromos autóink Elektromos BlueCarok

fb_logo kövess minket Facebookon

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/23/o_yt_logo_rgb_light_20211113074432.jpg kövesd csatornánkat