A holland startup cég mindenesetre elkészítette a Lightyear One nevű prototípusát a saját napeleméről tölthető autónak, majd a sikeres teszteléseket követően Lightyear 0 néven pedig ennek sorozatgyártását, melyekből az első megrendelt darabokat már novemberben kiszállítják.
A bemutatott autó egy négyajtós családi sedan, mely egy 60 kWh-s akkumulátort kapott, melynek feltöltéséről egy 5 négyzetméter területű napelem gondoskodik. A gyártó elmondása alapján, ideális fényviszonyok mellett napi 70 km megtételét teszi lehetővé önmagában a rendszer, anélkül, hogy az akkumulátort tölteni kellene. Természetesen az akksi hálózatról is tölthető, akár gyorstöltővel is. Amennyiben hálózatról töltjük fel a rendszert, akkor egy teljes feltöltéssel a gyári adatok szerint 560 km megtételére képes 110 km/h tempó mellett. Ha kicsit kíméletesebben használjuk, kihozható belőle 625 km hatótáv is.
Az autó tervezői mindent a hatékonyság növeléséhez használtak fel, így nem éppen száguldásra termett a jármű. Elektromos hajtása ellenére 0-100 km/hogy-ra 10 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége pedig 160 km/h.
Azért, hogy a mindössze 60 kWh-s akkucsomagból a lehető legtöbb megtehető kilométert préseljék ki, szélcsatornában tervezték, hogy a légellenállása is minél hatékonyabbá tegye. A légellenállási együtthatója 0,19, mely sokaknak talán semmit sem mond, de összehasonlítva a Mercedes EQS-el, még ennél a modellnél is jobb. A gördülési ellenállás minimalizálását, pedig a Bridgestone speciális abroncsai által érték el.
Az autó belső kialakításában is teljesen modern. Számos eleme újrahasznosított műanyagból, szénszálas anyagok és vegán bőr felhasználásával készül. A modern technika is megtalálható, úgy mint az alapfelszereltség esetén is beépített érintőképernyős nyomás-érzékeny infotainment.
Tehermentesített töltőhálózat
2030-ra közel 84 millió villanyautó fog közlekedni Európa útjain, melyeket töltőhálózat - noha folyamatosan fejlődik és bővül - nehezen fog tudni kiszolgálni. Erre jelenthet komoly perspektívát a napelemes elektromos autó. Az eddigi trend a nagyobb egy feltöltéssel megtehető távolság megvalosítására a nagyobb akkumulátorok fejlesztése és a töltőhálózatok bővítése volt. Ezzel a fejlesztéssel egy más alternatíva nyílhat meg a gyártók, fejlesztők előtt. A Lightyear 0 nagyobb hatótávot kínál kisebb akkumulátorral így csökken a jármű súlya is.
Elképesztő paraméterek
A gyártó egy érdekes számítással érzékelteti a hatótáv - töltési arányt. Noha családi sedanról beszélünk, mégis egy városi - esetleg agglomerációs - közlekedést feltételez, mikor úgy számol, hogy ha napi 35 km megtételét vesszük alapul, akkor még olyan országokban is, ahol kevesebb a szikrázó napsütés is elegendő az autót csupán kéthavonta elektromos hálózatról tölteni. Viszont ahol kifejezetten sok a napsütés, ott akár hét hónapig is autózhatunk egyetlen feltöltéssel.
Árazás
Ahogy minden rosszban van valami jó, így ebbe a jóba szorult némi “rossz”. Ez pedig az autó árában mutatkozik meg. Első körben 964 darabot gyártanak, mely szériából 250 000 dollárért lehet a mienk egy Lightyear 0. Jelenleg ez közel 100 millió forintot jelent.
A cég beharangozott egy olcsóbb változatot is, amennyiben az első széria hozza a tőle várt sikert. Ebben a felállásban 2025-től hozzájuthatunk kb 30 000 euroér, ami mai árfolyamon kb 12 millió forint.
Kézenfekvő megoldásként váratott magára a természetünk erőforrásait kihasználó közvetlen töltés kifejlesztése a járműveink meghajtásához. Olyan érzés kerít magába, mintha életre kelne a mozi. Amit eddig a vásznakon popkornt majszolva láttunk, most sorra kerülnek le a gyártósorokról. Ezt a mozit viszont nem csak a Lightyear 0 tervezői látták, hiszen más gyártók is próbálkoznak a közvetlen napenergia használatával a villanyautó töltését, hajtását illetően. Például az Aptera és a Squad is. A nagyobb gyártók közül pedig a Fiskernek a Hyundainak és a Magyarországon ősztől rendelhető Toyotának (bZ4X) is van már olyan modellje, mely napelemes tetővel is rendelhető. A Mercedesnek is van prototípusa napelemes tetővel, de várhatóan más gyártók is hamarosan előrukkolnak ilyen fejlesztésekkel.
Azonban kétségtelenül igaz, hogy a mérföldkövet ebben a témában a hollandok tették le a Lightyear 0-val, de ezt megelőzően is hozzájuk kapcsolódik az a napelemek létjogosultságára felhívó túra, amikor is Hollandiából 3000 km-en át Spanyolországig mentek az Eindhoveni egyetemisták saját fejlesztésű napelemes lakóautójukkal.
A Green-Car által forgalmazott Bollorék ugyan 560 km megtételére nem képesek egyetlen feltöltéssel, sem a hónapokig tartó autózásra szintén egyetlen feltöltéssel, de az áruk sem ennyire scifibe illő. Elérhető áron kínál tetemes spórolást azoknak, akik az elektromos autózás mellett tették le voksaikat.