A jövőbe mutató trendek felismerésének legjobb módja, ha megnézzük a rendelkezésünkre álló statisztikai adatokat. Ezekből százalékosan kiolvasható, hogy a legmagasabb arányú az új elektromos autók eladási statisztikákban Norvégia. Ezen nem lepődünk meg. Sokaknak jut eszükbe egyből, ha elektromos autó, akkor Norvégia. 2010-től kezdődően nyomon követhető a fejlődés. Az egyik legérzékenyebb pontja az akkumulátoroknak a téli hideg idő, amit itt kiválóan lehet tesztelni és már számos “tömeges” tesztelés történt is, ahogyan arról mi is beszámoltunk korábbi cikkeinkben. Az elektromos autók térhódításának Európában Norvégia lehetne az egyik nagykövete. (talán az is)

Azt is egyértelműsítették a norvégok, hogy náluk a jövőben elektromos autózás lesz. 2025-től a tervek szerint már új autóból csakis elektromosat lehet az északi országban értékesíteni. Ezzel a legkorábbi dátum az átállás tekintetében az övék. Az állami ösztönző intézkedések is egyértelműsítik a lakossággal az irányt, mivel jelentős kedvezményeket élvezhetnek az elektromos autót használók. Komoly állami támogatással jár a belsőégésű motorral szerelt közlekedési eszközök cseréje elektromosra.

Ezek eredménye pedig megmutatkozik

Megdőlt a mindenkori rekord a kedvezményeknek köszönhetően. 2021-ben az eladott új autók 65%-a teljesen elektromos volt és további 22% pedig tölthető hibrid. Hogy kellőképpen megdöbbentő legyen a szám leírom magyar szemszögből: Norvégiában a 2021-ben értékesített új autók 87%-a „zöld rendszámot” kapott.
Azért, hogy a vásárlási kedv továbbra is megmaradjon, az adókedvezményeken túl ingyenes a parkolás és az autópályák használata a villany és hibrid hajtású járművek számára.
A növekedés a piaci részesedést illetően döbbenetes. Míg 2010-ben alig 1% volt, 2014-ben már 12%, 2017-ben 20%, 2019-ben éppenhogy elmaradt az 50%-tól. Jól látszik, hogy 2017-től kezdődően évente kb. 10%-al emelkedett a részesedés. Ezt a léptéket követve a 2025-ös végső ösztönzés talán okafogyottá is válhat. Meglehet, hogy az átállás önállóan is végbemegy addig.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/35/o_uzemanyag-szerinti-eloszlas-norvegia_20220226195407.jpg

Az elektromosok iránti vásárlási kedv Európa többi országában is egyre emelkedik, ahogy hazánkban is. A norvég példában említett támogatási rend nálunk is megvan a villanyautót vásárlók felé. Talán ezek a járművek magasabb ára és a magyarok alacsonyabb átlagkeresete az, ami némiképp lassítja nálunk az átállás folyamatát.

A használtpiac azonban segítheti a “zöldrendszámosítást” idehaza is.

A magasabb átlagjövedelmek megmutatkoznak a skandináv országban úgy is, hogy a legnépszerűbb újonnan eladott elektromos autókat a Tesla értékesítette 2021-ben. Ezzel a teljes autópiac 11,5%-át megszerezte  és maga mögé utasította 9,4%-al a Volkswagent. Egy friss elemzés szerint 2022. januárjában kevesebb benzines autót értékesítettek, mint Porsche Taycant. Mindössze 175 darab benzines, míg 181 darab Porsche Taycan került forgalomba.
Azonban a teljes statisztika értelmezéséhez elengedhetetlen, hogy a százalékban megadott értékeket tegyük tisztába. Ugyanis az ország lakossága 5,3 millió fő. Az arány ettől függetlenül magas, viszont annyira azért nem nagy piac, mint Németország, vagy akár Magyarország.

Ha az eladási sorrendet megvizsgáljuk az előző hónapban, akkor a legtöbbet értékesített elektromos autó az Audi Q4 e-tron (643db), a második a Hyundai IONIQ 5 (477db), míg a harmadik a BMW iX (444db) volt. A Porsche Taycan a 15. a már említett 181 darabbal.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/35/o_Audi-Q4_e-tron_20220226201033.jpg /sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/35/o_Hyundai-Ioniq_5_20220226201041.jpg /sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/35/o_BMW-iX_20220226201050.jpg

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/35/o_2022-jan-eladas-norvegia_20220226200032.png

2022 első hónapjában az újonnan forgalomba helyezett autók 90%-a elektromos volt, illetve az első 19 tisztán elektromos.
Azonban a Tesla modellek hiányoznak a táblázat elejéről, pedig a tavalyi év legkelendőbb modellje a Model 3 volt. Most csak a 48. helyet érte el. Ez az eredmény az autószövetség szerint az ellátási hiány következménye. Valamint a Tesla a negyedév végén szokott általában erősíteni.

Elektromos autóink Elektromos BlueCarok

fb_logo kövess minket Facebookon

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/23/o_yt_logo_rgb_light_20211113074432.jpg kövesd csatornánkat