Többször olvashattunk arról különböző fórumokon, hogy az elektromos autókból egyre több kerül magántulajdonosokhoz, azaz hozzánk. Különböző mért, és számított adatok állnak rendelkezésünkre a ma szolgáló és a jövőben Európa útjain futó villanyautók mennyiségét illetően.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/34/o_electric-cars-europe-statistic_20220219175346.png

Plug-in elektromos autók értékesítése Európában  - 2021. december (www.insideevs.com)

2020-ban 1,37 millió új elektromos autót regisztráltak Európában, míg 2021-ben már 2 272 666 darabot. Ez azt jelenti, hogy minden 5. újonnan eladott autó tölthető volt és minden 10. teljesen elektromos. Ezek alapján óvatos becslésnek tűnik, hogy 2030-ra 30 millió elektromos autó lesz Európában.

Korábbi cikkünkben megvizsgáltuk mi lesz az akkumulátorokkal addigra (2030), most az foglalkoztat éppen, hogy milyen hatást gyakorol majd az elektromos hálózatra a megnövekedett energiaigény. Hogyan alakítja át az energiafelhasználást? Milyen belátható következményei lehetnek? A villanyáram ára vajon hogyan alakul?

Lesz áram?

Magyarországon a megtermelt elektromos áram mennyiségét tekintve vajon van, lesz elegendő áram?

Végeztek erre vonatkozó számításokat:
Átlagosan évi 15 000 kilométer megtételével, 100 km-en 15-20 kW-os fogyasztással számolva 1 millió villanyautó esetén egy év alatt a teljes magyar villamos energia fogyasztásának 5%-át tenné ki az autók töltése. Tehát a felhasznált energia mennyisége önmagában elhanyagolható. A jövőben ez nem fog problémát okozni. A gond inkább a teljesítményeknél lehet.

Két részre lehet osztani a teljesítményre vonatkozó kérdést:
  • Nyilvános töltőhálózat
    Ebben az esetben maximum a telepítésnél az idővel lehet probléma, mert a helyi villamos elosztó hálózat lehet, hogy nem fél év, vagy egy év alatt fogja a megigényelt teljesítményt (POD-ot) telepíteni az adott helyszínre, hanem akár 2-3 év is eltelhet.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/34/o_electroc-cars-street-pod_20220219183215.jpg

  • Otthon töltés
    Talán ez a jelentősebb probléma. Ebben az esetben, mikor egymáshoz viszonylag közel, egy adott lakókörzetben hirtelen megjelenik nagyon sok elektromos autó - mondjuk minden második házban - és este csúcsidőben egyszerre elkezdik tölteni az autóikat a tulajdonosok, hirtelen megugrik a teljesítmény iránti igény.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/34/o_otthon-toltes-1_20220219183331.jpg

A jelenlegi teljesítménnyel el lehet látni a háztartásban megjelenő gépeket és a villanyautót, csak össze kell hangolni a hálózati fogyasztást. Ez fontos lesz a jövőben!

A gyakorlat és az életvitelünk jelenleg azt mutatja, hogy elektromos jármű tulajdonosként, szinte minden nap konnektorra tesszük autóinkat. Általánosságban elmondható, hogy a napi tevékenységeinket követően, hazaérkezésünket követően beállunk a megszokott helyünkre és megkezdjük a “tankolást”. Ez pedig azt eredményezi, hogy már nemcsak a háztartási eszközök üzeme indul be az esti órákban egyszerre megterhelve lakásonként az elektromos hálózatot, hanem a villanyautóink is beszállnak a buliba.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/34/o_otthon-toltes-5_20220219183444.jpg

Egy okos töltéssel - a csúcsidőben kevesebb töltési energiát juttatva az autóba - elkerülhetővé válhatna a “túlfogyasztás”. Úgy, hogy ebben az időtartamban, vagyis a csúcsidőben csak minimálisan tölteni az akkumulátorokat, viszont amikor belépünk a völgyidőszakba - ami jellemzően az este 23 óra utáni időszak -, akkor viszont a maximumra fel lehet “tekerni” a töltőnk teljesítményét.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/34/o_otthon-toltes-4_20220219185451.jpg

Ez egyébként jótékony hatással lenne az energia rendszerre, mert jelenleg van egy két púpú csúcs az energia fogyasztás teljesítmény igényében. Ha nagy számban megjelennének a villanyautók ebben a völgy időszakban, akkor kicsit fel lehetne húzni ezt az időszakot.

Egy nukleáris erőműnél nem szerencsés a termelést szabályozgatni, ott az a jó, ha egyenletesen termel és ennek megfelelően az volna a jó, ha a fogyasztás is lineáris lenne. Így nem kellene azon gondolkodni, hogy mit tegyenek a völgyidőszak többlet energiáival, nem kellene exportálni, vagy különböző tárolási alternatívákat keresni.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/34/o_elektromos-halozat-2_20220219181622.jpg

Tehát a célorientált töltéssel egyenesen megoldanánk, de legalábbis mérsékelnénk egy jelen kori problémát is az energiatermelésnek.

Ezt a gondolatmenetet boncolgatva, mivel leegyszerűsödne a túltermelt energia
gazdaságos felhasználása, olcsóbbá válhatna hosszútávon.
Legalábbis a németországi számításokban ez az eredmény jött ki.

Elméletileg van működő alternatíva a növekvő áramigény kiszolgálására. Majd a mindennapok megmutatják, hogy a gyakorlatban hogyan működik mindez.

Egyelőre elment az áram, ezért ennek a cikknek az írását egy későbbi időpontban folytatom :D

Elektromos autóink Elektromos BlueCarok

fb_logo kövess minket Facebookon

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/23/o_yt_logo_rgb_light_20211113074432.jpg kövesd csatornánkat