Amit biztosítások esetén tudni érdemes,
ha elektromos autó tulajdonosok vagyunk

Az eddig megszokott közlekedési formát egy másik kezdi háttérbe szorítani. Nem újdonság ez. Bevezetőnket mégis azért így indítjuk, mert nem nyilvánvaló, hogy elektromos autót kezdünk használni, hanem ez is választás, döntés kérdése. Egyenlőre… Viszont egyre többen döntenek a villanyautó javára, ez egyértelműen látszik az éves statisztikai adatokon. A tisztán elektromos autók száma hazánkban 20 ezer fölé nőtt a tavalyi évvel. 2022 év végére 30 ezer, 2026 végére 125 ezer villanyautó közlekedik majd útjainkon. Ezért érdemes a fontosabb dolgokról időről időre szót ejteni.

 

Ugyan sok anyagi érv szól az elektromos autózás mellett, azért költségek itt is akadnak. Az egyik ilyen a kötelező felelősség biztosítás, valamint fontos tisztában lenni azzal is - előző cikkünkben írtunk a vásárlások állami támogatásáról -, hogy a CASCO biztosítás is lehet kötelező bizonyos esetekben, sőt sokszor a sikeres elbírálás alapfeltétele. A CASCO biztosítási díjak magasabbak lehetnek egy hagyományos autóénál, hisz az alapára is magasabb egy elektromos autónak.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/31/o_E5075FC1-B1CF-4550-A567-49807809E0DA_20220206195209.jpeg

Magyarországon a biztosító társaságok döntő többsége kínál kötelező felelősség biztosítást, sőt CASCO-t is a hazai újautó kínálatban megvásárolható elektromosokra. Az általunk forgalmazott lízingre vásárolt Bollorè BlueCarokra is köthető CASCO biztosítás. A mindenkori kockázati tényezők befolyásolják a díjat. Ilyen például maga a modell és az üzemanyag is. Ahogy már említettük az elektromos autók alapárai magasabbak, így a biztosítási díja is feltehetően magasabb.

De van jó hír is. A villanyautókra jellemző modern vezetést segítő rendszerek (vészfékasszisztens, intelligens hajtáselosztó rendszer, stb.) megléte ugyanakkor kedvezően befolyásolja a CASCO díjszabását, mivel biztonságosabbá tehetik a közlekedést. Fontos tudni, hogy ezek vezetést segítő rendszerek, nem pedig baleset kivédő rendszerek. Azért, mert a járműbe beépítettek ilyen rendszereket, nem jelenti azt, hogy a gépjárművezető felelőssége áthárítható a gyártóra, vagy forgalmazóra. Ezek megléte ugyanakkor azt is jelenti, hogy esetleges káresemény történésekor az ilyen rendszerek sérülése esetén, azok javítása, vagy cseréje többletköltséggel jár.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/31/o_EBD03F12-22CC-4A6C-861E-BA8843ACD26A_20220206195157.jpeg

Az általános karbantartási költségek alacsonyak egy elektromos autó esetén, azonban sérülés, meghibásodás esetén a hiba kijavítása lehet nagyobb költség is összehasonlítva egy hagyományos autóéval:

- Az elektromos rendszer javításához a szakértelem, technológia szűkebb körben áll rendelkezésre, ami emelheti a költségeket. Jó példa erre a Tesla, melynek szakszerviz szolgáltatása egészen sokáig nem volt hazánkban, így a gépjármű tulajdonosoknak Bécsig kellett menniük, ha szervizeltetni szerették volna autójukat.

- Kevesebb, jóval kevesebb van még az utakon belőlük, melynek köszönhetően az utángyártott, vagy bontott alkatrészek kisebb számban állnak rendelkezésre

- Az elektromos rendszer miatt egy-egy javítás esetén vannak olyan feladatok, melyek elvégzéséhez az autót áramtalanítani kell, majd újra “feléleszteni”, ami ismételten több szakértelmet és időt igényel. Hangsúlyozom, egy hagyományos belső égésű motorral szerelt társáéhoz képest.

- Szervizelés közben az akkumulátor kezelése is külön odafigyelést, szakértelmet igényel. Különösen sérülés esetén, amikor a járművet 48 óráig ”karanténba” kell tenni. Elkülönítve és megfigyelve az esetleges tűz kialakulása miatt.

 

Az átlag kár hagyományos gépjármű esetén 400-450 ezer Forint, míg elektromos autó esetén 600-700 ezer Forint. Ezek alapján érdemes megfontolni, még ha nem is teszik kötelezővé a CASCO meglétét, hogy megkötjük-e mégis.

 

Érdemes azonban átolvasni a szerződési feltételeket. Megbizonyosodni róla mikre fizet a biztosításunk, mikre nem, illetve milyen feltételekkel kifejezetten elektromos gépjármű esetén. Például a töltés során előforduló károkra, mert ezek ugye a hagyományos autóknál nem jelentkeznek. Minden alkatrészre kiterjed-e a biztosítás? Nyilvános töltőoszlopon történő töltésnél kábel lopásra például.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/31/o_48FAA21F-8607-4A21-803C-24891A5E09AE_20220206195715.jpeg

A díjat befolyásoló tényező még a jármű teljesítményére vonatkozó adat. Ezt kW-ban adják meg a forgalmi engedélyben. Hagyományos jármű esetén a kitöltés során ebben a mértékegységben meghatározott érték egyértelműen a teljesítményt jelentette, azonban egy elektromos autó adatlapján az adatok között szerepel az akkumulátor kapacitása, ami ugyan kWh-ban van megadva, mégis hallottunk már rá példát, hogy tévesen ez szerepelt teljesítmény gyanánt a forgalmi engedélyben. Mivel a biztosításnál ez is meghatározó, ha nem valós szám szerepel, tévesen állapítják meg a díjat. Nehogy erre akkor derüljön fény, mikor megtörtént a baj. Legyen gyanús, ha a teljesítmény adat mezőben 50-nél kisebb szám szerepel. Ezt feltétlenül javíttassuk ki!

 

Alapvetően a szerződéskötés tekintetében nincs különbség elektromos és belsőégésű között, azonban az említett tényezők miatt ajánlott kicsit körültekintőbben eljárni ebben a témában egyenlőre. Idővel nyilvánvalóan ez is változik és egyértelmű lesz, nem kell külön energiát mozgósítani erre a dologra sem. Jelenleg is megoldott, nem is akarjuk az ördögöt a falra festeni. Tájékozódjunk! Ez mindenre igaz. Jó utat… :)

fb_logo kövess minket Facebookon

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/23/o_yt_logo_rgb_light_20211113074432.jpg kövesd csatornánkat