Az autóeladások Európában 2021 szeptemberében negyedével, mindössze 964 800 járműre estek vissza. A Tesla harmadik negyedévének erőteljes szállításai lehetővé tették, hogy a Model 3 legyen a legkelendőbb autó Európában 2021 szeptemberében – ez volt az első alkalom, hogy egy nem európai autó, vagy akkumulátoros elektromos jármű volt a leg népszerűbb autó Európában egy naptári hónapban. A VW Golf továbbra is a legkelendőbb autómodell maradt Európában, annak ellenére, hogy az alkatrészhiány miatt a szállítások meredeken csökkentek. A SUV-k tovább növelték a piaci részesedést, miközben a dízeleladások 17%-ra csökkentek.
Európai újautó-piac 2021 szeptemberében
2021 első három negyedévében az új utasok regisztrációja az Európai Unióban (EU), az EFTA-ban és az Egyesült Királyságban 6,9%-kal, 9 161 918 autóra nőtt a 2020-ban mért 8 567 920 autóhoz képest. Ez még mindig jó 3 millióval kevesebb, mint a 2019 megfelelő hónapjaiban regisztrált 12 117 400 autó.
2021 szeptemberében azonban a piac meredeken visszaesett, mivel az új autók regisztrációja 25%-kal, mindössze 964 800 darabra esett vissza. Felipe Munoz, a JATO Dynamics globális elemzője így nyilatkozott: „A chiphiány miatt a kereskedők továbbra is problémákkal szembesülnek az új autók elérhetőségével kapcsolatban. Ennek eredményeként sok fogyasztó a használt autók piaca felé fordult, mivel nem hajlandó egy évnél többet várni egy új autóra.” Vagy egyszerűen csak tovább tartja a tulajdonos az autóját, mivel sok európai sofőr jelentősen kevesebbet vezetett a „Covid-időszak” nagy részében.
2021-ig Európa 26 piaca továbbra is jobb teljesítményt nyújtott 2020-hoz képest, azonban a különbség csökkent. Az év első felének végére az összes regisztráció 27%-kal haladta meg a 2020. első félévi adatot. A szeptemberig elért eredmények azt mutatják, hogy ez a különbség mindössze 7%-ra csökkent. Munoz folytatta: „Idén az iparág jól reagált a járványra, de most új ellátási lánc kihívásokkal néz szembe. Az elektromos járművek növekvő népszerűsége biztató, de az eladások még nem elég erősek ahhoz, hogy ellensúlyozzák a más szegmensekben tapasztalt nagy visszaesést.”
Autóeladások üzemanyag-típusonként Európában 2021 szeptemberében
A tisztán elektromos és plug-in hibrid autók széles kínálatával rendelkező eredeti gyártókat kevésbé érintette a jelenlegi válság, mivel az európai fogyasztók továbbra is kihasználják az ezekre a járművekre elérhető különféle ösztönző támogatásokat. Ezzel éles ellentétben a chiphiány és az éghajlati válság súlyosbodása miatt a dízeljárművek eladása zuhant. 2021 szeptemberében az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek havi 44%-os növekedést mutattak, 221 500 darabra, míg a dízelek regisztrációja 51%-kal, 167 000 darabra csökkent.
A járvány előtt 10,3 új dízelautót regisztráltak minden elektromos vagy plug-in hibrid járműre. Mára ez az arány 1,3-ra csökkent. Munoz hozzátette: „Az ilyen mértékű váltások ritkák, és számos tényező közrejátszott a jelenlegi helyzet kialakulásában. Az ösztönzés mellett a gyártók több modellel és jobb ajánlatokkal bővítették kínálatukat, és sokan a félvezetők korlátozott kínálatát az elektromos járművek gyártására helyezik át az ICE járművek helyett.
Szegmensenkénti autóértékesítés Európában 2021 szeptemberében
A növekvő környezetvédelmi aggodalmak és a dízelautók értékesítésének csökkenése ellenére a SUV-ok továbbra is egyre népszerűbbek Európában. 2021 szeptemberében az Európában regisztrált személygépkocsik 46,5%-a SUV volt, ami a valaha volt legmagasabb havi piaci részesedés ebben a szegmensben. Az OEM-ek jelenlegi válsága ellenére ezek a járművek továbbra is egyre nagyobb teret hódítanak az elektromos járművek és a plug-in hibrid alternatívák, például a Tesla Model Y megjelenésének köszönhetően.
Munoz megjegyezte: "Ha a tendencia folytatódik, Európa útjai hamarosan az Egyesült Államokéhoz hasonlíthatnak, ahol az eladott új autók több mint fele SUV." Az európai SUV-k azonban gyakran sokkal kisebbek, mint az Egyesült Államokban. Ezen túlmenően sok úgynevezett SUV alig nagyobb, mint a szabványos kompakt modell, és gyakran inkább marketing, semmint mérnöki termék.
Ezt a szegmenst a Volkswagen-csoport, a Stellantis és a Hyundai-Kia vezette, a hónap legnagyobb piaci részesedését pedig a koreai gyártó, a Tesla és a Volkswagen-csoport nyerte meg.
A Tesla Model 3 legkeresettebb autómodellje Európában 2021-ben (szeptember)
Az elektromos járművek fellendülésének eredményeként a Tesla Model 3 szeptemberben az európai modellrangsor élére került 24 600 regisztrált példányával, ami 2,6%-os piaci részesedést jelent. Ez az első alkalom, hogy elektromos járművek vezetik a piacot, és az első alkalom, hogy egy Európán kívül gyártott jármű foglalja el a vezető helyet.
A Model 3 erős teljesítményét részben a Tesla intenzív negyedév végi eladási nyomása magyarázza. Szeptember történelmileg erős hónap volt az amerikai gyártó európai regisztrációs eredményei tekintetében, 2018 óta átlagosan a harmadik negyedéves szállítások 68%-át tette ki. A múlt hónapban a regisztrációk a harmadik negyedévi mennyiség 74%-át tették ki. Az európai piacra lépés óta a Model Y is jól teljesít, a BEV-rangsorban a második helyet szerezte meg.
E két modell sikerének köszönhetően a Tesla 24%-os részesedéssel vezeti a BEV-piacot, megelőzve a Volkswagen-csoportot 22%-kal, a Stellantist 13%-kal és a Hyundai-Kiát közel 11%-kal. A Tesla emellett több új autót regisztrált, mint a hagyományos márkák, például a Fiat, a Nissan, vagy a Seat.
A legkeresettebb autómodellek Európában 2021-ben (szeptember)
A Tesla Model 3 volt a legkelendőbb autómodell Európában 2021 szeptemberében. Amin a Tesla-szállítások rendszeresebbé válnak – különösen a németországi gyártás megkezdése után –, a Tesla-regisztrációk száma valószínűleg tovább emelkedik.
A Renault Clio visszatért hagyományos második helyére a hónapokig tartó jójózás után. A Dacia Sandero, Európa kedvenc autója 2021 augusztusában és júliusában, szeptemberben a harmadik legkelendőbb autómodell volt.
Bár a VW Golf a negyedik helyre csúszott vissza, továbbra is összességében piacvezető az év során 176 061 eladásával, szemben a Model 3 99 419-cel és a második Toyota Yaris 157 210-zel. A VW Golf eladásai 2021 szeptemberében közel 40%-kal csökkentek, ami összhangban van a németországi autógyártás általános visszaesésével az elektronikai alkatrészellátási problémák miatt.
A Hyundai Tucson ismét 40%-os volumennövekedéssel biztosította helyét a top 10-ben. A BMW 3-as sorozat 24%-os növekedést ért el annak ellenére, hogy közvetlen versenytársa a Model 3-mal. Az új Opel/Vauxhall Mokka 9700 regisztrált példányával a 22. pozícióig folytatta felfelé az emelkedését a rangsorban. A 28. helyen a Tesla Model Y túlszárnyalta az olyan fogyasztói kedvenceket, mint a Fiat Panda, a Peugeot 3008 és a Volkswagen ID.3.
A Kia Ceed, a BMW 4-Series, a DS 7 Crossback, a Mazda MX-30, a Volkswagen Arteon és a Porsche Taycan is erőteljes havi növekedést könyvelhetett el. Az új bejegyzések közül a Renault Arkana csaknem 7000 példányt regisztrált, ezzel a harmadik legtöbbet regisztrált Renault-modell, míg a Citroen C4 és a Skoda Enyaq a második legkelendőbb modell lett saját kategóriájában.
A Tesla Model 3 nyilvánvalóan egyben a legkelendőbb elektromosautó-modell is volt Európában 2021 szeptemberében. Az európai verseny szempontjából aggasztóbb volt, hogy a Model Y lett a második hely. A Volkswagen ID3 a harmadik, az ID4 pedig csak a nyolcadik lett.
A Ford Kuga volt a legkelendőbb plug-in hibrid autó Európában 2021 szeptemberében, ezt követte a BMW 3-as sorozat és a Peugeot 3008.
Annak ellenére, hogy számos országban, köztük Németországban is folytatódtak az állami támogatások, a vásárlókat – és különösen a magánvásárlókat – nem győzték meg a PHEV költségeik és kiadásaik. A 12 legnépszerűbb akkumulátoros elektromos autó mindegyike nagyobb számban kelt el, mint a legtöbbet eladott PHEV. Az, hogy a Volkswagen-csoport modelljei szinte hiányoznak a legjobb PHEV-modellek közül, azt is erősen sejteti, hogy Európa legnagyobb autógyártója nem tartja sok jövőt ennek a technológiának.