Töltő és töltő között azonban óriási különbségek vannak. Ha az autó kényelmes hatótávját megközelítő, vagy azt meghaladó távolságra megyünk, akkor útközben szükség lehet az autópályák és főbb utak mentén található, utazást segítő töltőkre. Ezek minden esetben nagy teljesítményű (legalább 40 kW) úgynevezett villámtöltők. Többnyire egyenáramú (DC) 44-50 kW teljesítményű CHAdeMO vagy CCS csatlakozóval rendelkeznek, de akad olyan is, amin van 43 kW-os váltakozó áramú (DC) Type 2 csatlakozó is. Ezeken a töltőkön ideális esetben nem kell 15-20 percnél több időt eltölteni, hogy tovább tudjunk indulni, hiszen ezalatt elfogadható mennyiségű energia tölthető az autóba. Az úti célra megérkezve az autót érdemes úgynevezett célállomás töltőre tenni, hiszen dolgunk végeztével újra teletöltött akkumulátorral indulhatunk vissza, vagy a következő helyszínre. A célállomás töltők kis teljesítményű, Magyarországon többnyire 22 kW-os AC töltők. 
De mielőtt elindulunk, nézzük milyen lehetőségünk van az otthoni töltésre.

Otthoni töltés

A villanyautózás talán legtöbbet használt töltési módja az otthonunkban végzett töltés. Amíg otthon vagyunk, jellemzően éjszaka, az autónk töltődik. Ezek a töltők úgynevezett lassú töltők, melyek 1 vagy 3 fázisról töltik az autó akkumulátorát (fázisonként 10-16 amperrel). Így teljesen lemerült állapotról 8-10 óra alatt töltik fel az autót. A sebesség ezeknél a töltőknél nem jelent különösebb gondot, hiszen az autó éjszaka úgyis áll, azon túl a legtöbb esetben nem teljesen lemerült akkumulátorral érünk haza, így a töltés sem tart a maximális ideig. Az otthoni töltők kizárólag váltóáramúak, melyek Type1 (pl. Nissan LEAF, Kia Soul, Peugeot Ion) vagy Type2 (Mennekes) (pl. Tesla Model S, VW eGolf, Renault Zoe) csatlakozóval kapcsolódnak az autóhoz, és jellemzően 2,3-3,6 kW leadására képesek (a három fázison működő töltők esetén ez az érték általában 11 kW). A töltési idő az adott autó akkumulátorának méretétől és az autóba szerelt inverter (váltóáramot egyenáramra alakító egység) kapacitásától függ. 3,6 kW-os inverternél egy 24 kWh-ás akkumulátorral szerelt elektromos autó, például a Nissan LEAF feltöltése egy 16A-es töltővel kb. 7-8 óra.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/2/o_otthoni_toltes_20210611151759.jpg

Gyári töltő EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment)

Minden elektromos autóhoz tartozékként jár természetesen egy gyári töltő, ami a középkategóriás autók (pl. BMW i3, Kia Soul, Nissan LEAF, Renault Zoe,) esetén legtöbbször 10 A-es teljesítménnyel tudja tölteni az autó akkumulátorát. Ha ezt a töltőt mindig magunkkal visszük, akkor az autó bárhol, egy egyszerű konnektorról is feltölthető. A gyári töltő használatának talán legnagyobb hátránya annak kényelmetlenségből adódik. Ugyanis nem nagy titok, hogy a töltőt minden használat után el kell csomagolni, amire reggel bizony időt kell szánni, ugyanakkor öltönyben vagy kosztümben nem mindig a legjobb elfoglaltság. Ezt a töltőt nagyon ajánlott az autóban tartani, mert szinte bárhol, majdnem bármelyik konnektorból lehet áramot vételezni.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/2/o_evse_20210611151825.jpg

Fali töltő

Az otthoni töltés praktikus, nem épp olcsó, de mindenképp kényelmesebb változata. A fixen felszerelt fali töltő kábele is állandóra be van kötve, így csak a csatlakozót kell leemelni és az autóba dugni. A töltési művelet megkezdése csupán néhány másodperc, és még annyira sem bonyolult, mint a hagyományos autók tankolása. (Ez is EVSE) Kicsit ahhoz tudnám hasonlítani a fali és a gyári töltő közti különbséget, mint amikor a locsoló tömlőt egy kezelhetetlen csőkupacként használtuk, minden locsolás után magunkat összekoszolva, a tömlőt több helyen megtörve, néhány szitokszó kíséretében elcsomagoltuk. A kultúráltabb, modernebb tömlőtartókon pedig rendszerezetten, egyszerűen, gyorsan és tisztán tudtuk tárolni a következő locsolásig.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/2/o_fali_tolto_20210611151832.jpg

Utcai gyorstöltő

Általában a gyorstöltő kategóriába soroljuk az összes - otthoni töltőnél nagyobb teljesítményű 3,6-40 kW-os -, váltóáramú töltőt (ezek is mind EVSE kategóriába sorolhatók). Ezek közül idehaza az ELMŰ által telepített 22 kW-os töltőoszlopok, illetve az E-ON által telepített 11-22 kW-os töltőoszlopok terjedtek el. Mindkettőhöz Type2-es csatlakozón keresztül lehet csatlakozni. Az ELMŰ oszlopok többnyire Budapesten és néhány vidéki városban (pl. Miskolc, Sopron) találhatók és a legtöbbesetben ahhoz, hogy használni tudjuk regisztráció és mobiltelefonos alkalmazás szükséges. Amennyiben nem vagyunk a mai kor okostelefon zsonglőrei sem kell csüggedni. Ugyanis a töltést ezek hiányában telefonon keresztül egy kezelő segítségével is el lehet indítani és le lehet állítani. Az ELMŰ töltőinél a parkolás a töltés idejére ingyenes. Az E-ON gyorstöltői leginkább szállodáknál és éttermeknél találhatók, gondolván arra, hogy ezeken a helyeken többet időzünk így akár teljesen feltölthetjük járművünket. A töltés indításához ezeken a helyeken az üzemeltető nyújt segítséget.

Az ilyen töltőoszlopokon nincs kábel, azt minden esetben az autósnak kell magával hoznia. A töltés befejeztével, amíg a kábel az autóhoz van csatlakoztatva, addig a töltőből sem húzható ki. De az autóról való lecsatlakozás után a töltőkábel szabadon kihúzható a töltőoszlopból. Eszembe jut, hogy talán így is megakadályozható, hogy az utakon lobogó kábellel „száguldozó” villanyautósokkal találkozzunk… Tehát nagyon fontos, hogy a kábelt az autó oldalon is reteszeljük (automatikusan vagy manuálisan).

A gyorstöltők – amint az a nevéből is kiderül – arra hivatottak, hogy járművünkkel minél hamarabb újra visszamehessünk a forgalomba és folytathassuk utunkat. Azonban az autó feltöltésének sebessége elsősorban az autó inverterétől függ. Hiába tud ugyanis 3 fázison 32A-t biztosítani a töltőoszlop, ha az autó csak 1 fázison tud ennyit felvenni. A legelterjedtebbek, 3,6 kW-os inverterrel szerelt villlanyautók ráadásul a 32A-nek is csak a felét fogják tudni hasznosítani. Ha fontos, hogy az utcai gyorstöltőknél az autó minél hamarabb feltöltődjön, akkor célszerű azt nagyobb inverterrel rendelni. Az inverter a legtöbb autóban utólag nem cserélhető.

Az utcai töltésre vonatkozóan nagyon fontos megjegyezni, hogy a töltőnél csak a töltés idejére szabad parkolni. Amint az autó feltöltődik, tiszteletben tartva másokat, mindenképpen állj át egy másik parkolóba, hogy a következő autó is megkezdhesse a töltést.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/2/o_utcai_gyorstolto_20210611151840.jpg

Villámtöltő

A 40 kW-nál nagyobb teljesítményű töltőket hazai nyelvezetben villámtöltőnek nevezzük. Ezek jellemzően egyenáramú (DC) töltők, de van azért köztük váltóáramú (AC) is. Ez utóbbiak teljesítményét az autóba épített fedélzeti töltők kis kapacitása miatt nagyon kevés autó tudja kihasználni.

A villámtöltők kifejlődésének apropója, hogy az úton lévő autóst segítsék abban, hogy az útját mielőbbi folytathassa. Ebből következik, hogy nem a jellemzően 100 km alatti napi használat segítéséhez, hanem éppen ellenkezőleg, az egy töltéssel egyébként teljességgel elérhetetlen célállomásokhoz való eljutáshoz, mint egy oázist találták ki őket. A töltőket úgy alakították ki, hogy azok képesek legyenek az autó akkumulátorát legalább, vagy akár kevesebb, mint fél óra alatt 80%-ra, vagy egy óra alatt teljesen feltölteni. Így egy kellően sűrűn telepített töltőhálózat esetén egy középkategóriás autóval néhány rövid pihenő közbeiktatásával el lehet jutni bárhova a fővárosból, illetve bárhonnan a fővárosba. Sajnos ez a hálózat jelenleg még hiányos, de remélhetőleg hamarosan használható szintre bővül, illetve a villámtöltést sem képes minden használatban lévő villanyautó fogadni.

/sites/test_green-car_hu/documents/news/_extra/2/o_villamtolto_20210611151846.png

Az egyenáramú töltőknek három fajtája terjedt el Európában. A japán autógyártók által kifejlesztett CHAdeMO rendszerűt használja a Nissan, a Kia, a Mitsubishi, a Citroen és a Peugeot, míg a Type2-es csatlakozó továbbfejlesztéséből született CCS csatlakozót főleg az európai autógyártók, mint például a BMW és a Volkswagen támogatják. A Tesla Model S a hagyományos Type2-es csatlakozón keresztül egyenárammal is tölthető, így a Tesla Motors által világszerte kiépített Tesla Supercharger hálózat töltői is ilyen csatlakozóval rendelkeznek.

A csatlakozók egymással természetesen nem kompatibilisek, az átjárhatóság minimális. A CHAdeMO rendszerű autók nem tölthetők sem CCS-ről, sem pedig a Supercharger oszlopokról, de a CCS csatlakozós autók sem tölthetők a másik kettőről. Egyedül a Tesla készített olyan adaptert, amit az autó és a CHAdeMO csatlakozó közé illesztve a Teslások a CHAdeMO oszlopról is tudnak tölteni.

A Magyarországon telepített villámtöltők többsége CHAdeMO rendszerű, vagy ezt a szabványt is támogatja. Az újabban telepített töltők között azonban már többségben vannak azok, amelyek dupla (CHAdeMO és CCS) vagy tripla szabványosak (az előbbi kettő mellett váltóáramú AC töltésre is képesek). Fontos tudni, hogy ezeken egyszerre CHAdeMO és CCS szabványú autó együtt nem tölthető, de némelyiknél lehetőség van a CHAdeMO vagy a CCS töltés mellett a Type2-es csatlakozón keresztül váltóáramú töltésre.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni sajnos, de idővel azért ezt is megszokjuk, hogy ezeknél a töltőknél az autót ne hagyd magára hosszabb időre, mert másnak is szüksége van az oszlopra. Ha az autó feltöltődött, akkor azonnal állj át másik parkolóba, hogy az oszlophoz érkező következő autósnak ne kelljen feleslegesen várnia. Ha a következő célállomásod eléréséhez rendelkezel már elég töltéssel, akkor légy előzékeny, és add át a töltőt a soron következő autósnak. Az utolsó 15-20% töltése az akkumulátor kímélése érdekében rendkívül lassú, ezért ilyenkor az autó már nem használja ki a töltő teljesítményét. Mérlegeld, hogy a 80% fölötti töltéshez nem lenne-e megfelelő egy utcai gyorstöltő is.